In 1910, toen scouting naar Nederland kwam, hoorde bij de "uitrusting"van een groep een tamboer, meestal met platte trom en een hoornblazer. Dit was de voorloper van de drumbands.
De eerste Bands ontstonden in Amsterdam (1915), Den Haag (1916) en al snel volgden er meer plaatsen. Het optreden beperkte zich meestal tot plaatselijke festiviteiten. Op de jamboree in 1937 in Vogelenzang (Bloemendaal) trad o.a. de Archipelband uit den Haag op. In 1945, direct na de oorlog, zijn er heel veel groepen ontstaan en hieruit kwamen ook bands voort. In die periode hadden de vier organisaties hun eigen "muziek".
De groepen aangesloten bij de Nederlandse Padvinders Vereniging hadden een Padvindersband, een Verkennersband hoorde bij de Katholieke Verkenners, een Padvindstersband bij het Nederlandse Padvindsters Gilde en een Gidsenband was van de Nederlandse Gidsen Beweging.
In 1949 werd het eerste Padvinders Bandconcours gehouden in Amsterdam. Hieraan deden 9 bands mee en ging De Haagsche Districtsband van de N.P.V. met de eer strijken. Sindsdien is er ieder jaar een Concours gehouden, behalve in 1956 ( men was bang voor een opstand in Hongarije en veel soldaten werden hiervoor paraat gehouden, waardoor veel bandleden niet beschikbaar waren) en 1995 (jaar van de 18e Wereld Jamboree in Dronten). Het 50e Scouting Band Concours (zoals het nu heet) ligt al weer achter ons. Hoogtepunt was wel 1960 het concours in Dordrecht, daar deden maar liefst 28 bands mee.
In de loop der jaren zijn er veel bands gekomen, maar jammer genoeg ook verdwenen. Ook het samengaan van bands vond plaats. Intussen is er maar liefst in meer dan 65 plaatsen een band geweest en soms meerdere bands.
Na de fusie van 1973, waarin de vier bestaande organisaties zoals hierboven beschreven werden zijn opgenomen, ontstond Scouting Nederland en spreken we van een Scoutingband.